کلینیک مشکات با فراهم کردن محیطی آرام و تخصصی و بهره گیری از مشاوران و متخصصان مجرب و خبره آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز می باشد
بررسی ارتباط سبک دلبستگی و سبک هویت با اختلال شخصیت مرزي در دانش آموزان دبیرستانی
-اختلال شخصیت مـرزي در دوره جـوانی یـا اوایـل بزرگسالی شروع می شود. این افراد معمـولاً رفتارهـایی نظیر آسیب به خود، ایجاد خراشیدگی و بریـدگی عضـو، خودکشی، به هـم زدن دوسـتی و اسـتفاده از داروهـاي مختلف، احساس ملال دائم، اختلال رفتـاري مثـل بـی پروایی یا دزدي، خلـق هـاي متغیـر، خشـم ناگهـانی و شدید و بی اطمینانی درباره هویت جنسی از خود نشـان می دهند. هـم چنـین ولخرجـی، سـوء مصـرف مـواد و رانندگی دیوانه وار از علائم دیگر این اختلال شخصـیت هستند. باید توجه داشت که بیماري هاي جسـمی مـی توانند موجب تشدید علائم شوند،(1 .(حدود 2 درصـد از کل جمعیت به این حالت مبتلا هسـتند ،(2 .(علـت ایـن اختلال به درستی مشخص نشده، امـا نتـایج تحقیقـات نشان می دهد بین سبک دلبستگی و اختلال شخصیت مرزي، رابطه وجود دارد. سبک دلبستگی یکـی از مهـم ترین عوامل در تعاملات بین فردي اسـت کـه در دوران کودکی فرد شکل می گیرد و با توجه به محیطی که در آن تحول یافته است، در سنین بعدي ادامه می یابد،(3 .( شیوه هاي مختلف کنش متقابل بـین کـودك و مراقـب هایش باعث شکل گیري سه سـبک دلبسـتگی ایمـن، ناایمن اجتنابی و ناایمن اضـطرابی مـی شـ ود،(4 .(افـراد دلبسته ایمن نسبت به دنیـا و دیگـران اعتمـاد دارنـد و تمایل به ایجـاد ارتبـاط صـمیمانه و مثبـت بـا دیگـران دارند،(5 .(افراد ناایمن اجتنابی بـه دلیـل تـرس از طـرد شـدن از سـوي دیگـران از ایجـاد روابـط صـمیمانه بـا دیگران اجتناب مـی کننـد ،(6 .(افـراد نـاایمن اجتنـابی - دوسوگرا در روابط عاطفی خود با دیگران انحصار طلـب و وابسته اند، دائم نگران طردشدن و رها شدن از سـوي دیگرانند و توسط وابستگی شدید بـه دیگـران سـعی در کاهش اضطراب جدایی خود دارند،(7 .(مطالعـه نیکـل و همکـاران در سـال(2002 (نشـان داد کـه بـین سـبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و سـاز مان نایافتـه و اخـتلال شخصیت مرزي در آزمـودنی هـاي غیـر بـالینی رابطـه مثبـت وجـود دارد،(8 .(آرونسـون و همکـاران در سـال 2006 مطالعه اي روي آزمودنی ها بالینی انجـام دادنـد . نتایج نشـان داد کـه بـین ا خـتلال شخصـیت مـرزي و سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا رابطه معنـی دار وجـود دارد،(9 .(سکوت و همکاران در سال(2009 (نشان دادند که سبک دلبستگی سازمان نایافتـه یکـی از متغی رهـاي پیش بین اختلال شخصیت مرزي می باشـد ،(10 .(بـین سبک دلبستگی ناایمن دوسـوگرا و سـازمان نایافتـه بـا ویژگی هاي اختلال شخصتی مرزي در آزمـودنی هـاي غیربالینی رابطه معنـی دار وجـود دارد ،(12،11 .(سـبک دلبستگی نـاایمن دوسـوگرا و سـازمان نایافتـه در افـراد داراي اختلال شخصیت مرزي بیشتر از سـایر گـروه هـا می باشد،(13 .(افـراد داراي اخـتلال شخصـیت مـرزي توسط اطرافیان(معلم، والدین و دوستان) از نظـر سـبک دلبستگی بیشـتر بـه صـورت سـازمان نایافتـه ارزیـابی شدند،(14 .(با این که مطالعه نیکل و همکاران در سـال 2002 و میر و همکـاران در سـال 2001 رابطـه سـبک دلبستگی نـاایمن اجتنـابی را بـا ویژگـی هـاي اخـتلال شخصیت مرزي معنی دار گزارش ندادنـد ،(16،15 ،(امـا مطالعه اورلینقز-بون تکوي و همکـاران در سـال 2003 رابطه سبک دلبستگی ناایمن دوسو گرا و اجتنـابی را بـا اخـتلال شخصـیت مـرزي مثبـت و معنـی دار ارزیـابی کردند.(17 ( از دیگر ویژگی هاي روان شناختی کـه بـا صـفات مرزي رابطه دارد سبک هویت می باشد. اریکسـون، بـه نقل از وایت و همکاران(1998 (هویت را مفهوم سازمان یافتهاي از «خـود » مـی دانـد و از ارزش هـا، باورهـ ا و اهـدافی کـه فـرد بـدان پایبنـد اسـت، تشـکیل شـده است،(18 .(هم چنین مارسیا به نقل از سـامانی و فـولاد چنگ در سال 1385 هویـت را بـه عنـوان نـوعی خـود درونی شده و سازمان یافته می داند که مشتمل بر نظام باورها، آرزوها، ارزش ها، عقاید و تجارب است،(19 .(در راسـتاي تعـاریف متفـاوت از هویـت، برزونسـکی یـک دیــدگاه شــناختی-اجتمــاعی را ارائــه داد کــه تفــاوت فرایندهایی را که افراد در وضعیت هـاي مختلـف بـراي تصمیم گیـري، حـل مسـئله و کشـف اطلاعـات از آن استفاده می کنند، روشن می نماید. او بر این اساس سـه جهت گیري فرایند نگر یا سه سبک هویـت اطلاعـاتی، هنجـ اري و اجتنـابی را معرفـی مـی نمایـد ،(20 .(افـراد داراي سبک هویت اطلاعاتی در مـورد مشـاهدات خـود شکاك هسـتند و تمایـل دارنـد کـه قضـاوت در مـورد Downloaded from sjimu.medilam.ac.ir at 22:45 IRDT on Sunday July 16th 2017 مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام دوره بیست ویکم، شماره ششم،آذر 92 ٢۵ رویدادهاي اطراف خود را به تعویق بیندازند تا زمانی که بتواننـد اطلاعـات را ارزیـابی و پـردازش کننـد. سـبک هویت اطلاعاتی به طور مستقیم با انعکاس خود، تمرکز بر مسئله، سبک معرفت شناسی خردگرایانه، نیاز زیاد به شناخت، تصمیم گیري بـر اسـاس نقشـه، هوشـیاري و پذیرا بودن براي تجربه ارتباط دارد. افـراد داراي هویـت هنجاري به دلیل تبعیت از انتظارات و دیدگاه هاي افراد مهم زندگی خود، با تعارضات هویت روبـ رو مـی شـوند . این افراد بسیار دفاعی هستند، تحمل پائینی نسـبت بـه ابهام و نیاز زیادي به ساختار دارنـد . افـراد داراي سـبک هویت اجتنـابی مشـکلات شخصـی را بـه تعویـق مـی اندازنـد و تمـایلی بـراي مواجـه شـدن بـا تعارضـات و مشکلات ندارند. رفتار و تصمیم هاي آن ها نیـز تحـت تاثیر موقعیت است. این نوع سبک هویت با سطح پایین خودآگاهی، هوشیاري و ماندگاري شـناختی و بـا سـطح بالاي راهبردهاي تصـمیم گیـري و شـناختی ناکارآمـد رابطه مستقیم دارد،(21 .(پژوهش جورجینسـن در سـال 2009 نشان داد که علایم اختلال شخصیت مـرزي در افراد داراي سبک هویت اجتنابی بیشتر از سایر گروه هـا می باشد،(22 .(یکی از ویژگی هاي افـراد داراي سـبک هویت اجتنابی، اختلال شخصیت مرزي می باشـد ،(23.( میزان نشانه هاي اختلال هویت در افـراد داراي صـفات مرزي بیشتر از افراد سالم است،(24 .(سوالی که در ایـن پژوهش مطرح بود عبارت بود از این که «آیا بین سبک هاي دلبستگی و سبک هاي هویت با اختلال شخصیت مرزي دانش آمـوزان رابطـه وجـود دارد یـا نـه ». بـراي رسیدن به هدف مذکور فرضـیه هـاي زیـر پـیش بینـی شدند: -بین سبک هاي دلبستگی با اختلال شخصـیت مـرزي دانش آموزان رابطه وجود دارد. -بین سبک هاي هویت بـا اخـتلال شخصـیت مـرزي دانش آموزان رابطه وجود دارد. -سبک هاي دلبستگی و سبک هـاي هویـت در پـیش بینی اختلال شخصیت مرزي سهم دارند.-